IMPRESJE LITERACKIE
– międzypokoleniowy projekt edukacyjno-animacyjny
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Centrum Rehabilitacyjno-kulturalne Promyk we
współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury. Uzyskał dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Impresje literackie to międzypokoleniowy projekt edukacyjno-animacyjny, którego głównym założeniem było: „uczyć – bawiąc, bawić – ucząc”. Projekt adresowany był do dzieci, dorosłych oraz seniorów i w ten sposób zyskał wymiar międzypokoleniowy. Poprzez zabawę: słowem, dźwiękiem, tańcem i obrazem,
w atrakcyjny i nieszablonowy sposób, promowano kulturę języka, dbałość o poprawność językową i ortograficzną. Wskazano także różnorodność tematyczną literatury dla dzieci, która może łączyć pokolenia, zachęcać do wspólnej zabawy. Podczas zajęć i warsztatów prezentowano ciekawą i wartościową literaturę oraz uświadamiano dorosłym i seniorom, że na nich spoczywa obowiązek bycia doradcą w doborze właściwej literatury dla swoich dzieci i wnuków, a także bycie wzorem w poprawnym wypowiadaniu się, także na piśmie. Proponowany projekt łączył elementy edukacji polonistycznej, artystycznej, muzycznej i kulinarnej.
w atrakcyjny i nieszablonowy sposób, promowano kulturę języka, dbałość o poprawność językową i ortograficzną. Wskazano także różnorodność tematyczną literatury dla dzieci, która może łączyć pokolenia, zachęcać do wspólnej zabawy. Podczas zajęć i warsztatów prezentowano ciekawą i wartościową literaturę oraz uświadamiano dorosłym i seniorom, że na nich spoczywa obowiązek bycia doradcą w doborze właściwej literatury dla swoich dzieci i wnuków, a także bycie wzorem w poprawnym wypowiadaniu się, także na piśmie. Proponowany projekt łączył elementy edukacji polonistycznej, artystycznej, muzycznej i kulinarnej.
Do końca maja zrealizowano następujące działania projektowe:
JĘZYKOWE ŁAMAŃCE
W zajęciach edukacyjnych „Językowe łamańce” wzięli udział przedszkolacy z Przedszkola nr 10 Janek Wędrowniczek i Przedszkola nr 12 Plastusiowo oraz uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej nr 2 i Szkoły Podstawowej Milenium. Spotkania rozpoczynały zabawy i ćwiczenia rozluźniająco-odprężające, a także
ćwiczenia logopedyczne, które służyły wyrabianiu sprawności artykulacyjnej. Prowadząca wykorzystała ćwiczenia zawarte w książce Agaty Hąci „Co robi język za zębami? Poprawna polszczyzna dla najmłodszych”. Przedszkolacy wspólnie z prowadzącą powtarzały wersy wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej, a pokolorowane przez nich zwierzątka posłużyły do zilustrowania wiersza „Łączka z drżączką”. Dla uczniów przygotowano teksty wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej do samodzielnego czytania. Było to nie lada dla nich wyzwanie, ale poradzili sobie z nim wspaniale. Podczas prezentacji wybranych wierszy okazali się nie tylko wspaniałymi MISTRZAMI CZYTANIA, ale także ujawnili swoje umiejętności aktorskie. Wszyscy uczestnicy zajęć na zakończenie otrzymali medal: MISTRZ CZYTANIA. Zajęcia poprowadziła Katarzyna Wilczkowska z Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Gnieźnie.
KULINARIA LITERACKIE
Czy można połączyć pasję czytania z pasją gotowania? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczniowie klas I-III szkoły podstawowej podczas warsztatów literacko-kulinarnych. Zajęcia poprzedzone zostały pogadanką na temat umiejętności kulinarnych, ulubionych książek i programów telewizyjnych o
gotowaniu. W części praktycznej warsztatów wykorzystano teksty „Tata, gotuj kisiel!” B. Stenki, „Całuski pani Darling” M. Musierowicz oraz „W Dolinie Muminków” T. Jansson, w których znalazły się przepisy na kisiel i naleśniki Mamusi Muminka. Naleśniki to ulubiona potrawa wielu dzieci. Potrafiły wymienić
składniki i sposób ich przygotowania. Największą atrakcją było przygotowanie ciasta na naleśniki pod bacznym okiem seniorek. Podczas degustacji wspólnie przygotowanych potraw była okazja do rozmowy o innych książkach dla dzieci, w których występują motywy kulinarne. Najlepszym dowodem na to, że
dzieciom smakowały naleśniki i kisiel były prośby o dokładki. Warsztaty „Kulinaria literackie” to przykład zajęć międzypokoleniowych, w których pasją gotowania
dzielili się seniorzy i dzieci. Okazało się, że można dzielić pasję czytania z pasją gotowania. O atrakcyjności zajęć może świadczyć fakt, że na prośbę szkół przeprowadzono dodatkowe zajęcia. W warsztatach wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 5, Szkoły Podstawowej nr 6, Szkoły Podstawowej nr 1 oraz Szkoły Podstawowej Milenium. Zajęcia poprowadziła Elżbieta Sobecka przy wsparciu seniorów ze Stowarzyszenia Promyk.
MAGIA OBRAZU
Kropka i kreska to dwa elementy graficzne, które wykorzystały dzieci podczas warsztatów literacko-artystycznych do stworzenia wymyślonej przez siebie historii i zaprezentowania jej w teatrzyku kamishibai. Po wysłuchaniu treści książki „Kropka” dzieci opowiedziały o swoich talentach. Wszystkie talenty zostały zapisane na kolorowych listkach i zawieszone na drzewie talentów. Po kropce przyszła pora na kreskę i narysowanie jej na karteczce w różnych wariantach. Zaskoczeniem dla dzieci była książka, w której brak bohatera, szalonych przygód, kolorowych ilustracji, a była zabawa słowem i dźwiękiem, naśladownictwo, poczucie humoru. Wspólne czytanie „Książki bez obrazków” uruchomiło umiejętności aktorskie uczniów. Tak przygotowane dzieci przystąpiły do stworzenia własnej książki,
której głównym bohaterem została kreska. Wspólnie wymyśliły jej treść, a następnie w grupach wykonały do niej ilustracje. Zajęcia zakończono odczytaniem treści powstałej opowieści i zaprezentowaniem ilustracji w skrzynce kamishibai. Uczestnicy warsztatów uwierzyli w to, że każdy z nich ma jakiś ukryty talent, że używając kropki i kreski można stworzyć niesamowitą opowieść. W warsztatach wzięli udział uczniowie klas I-III ze Szkoły Podstawowej nr 12 (klasa integracyjna), Szkoły Podstawowej nr 6 i Szkoły Podstawowej nr 1 oraz Szkoły Podstawowej Milenium. Zajęcia przeprowadziła Iwona Wiśniewska – instruktor Miejskiego Ośrodka Kultury.
TANECZNYM KROKIEM
Warsztaty literacko-taneczne przygotowano z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym, a także o seniorach. W pierwszej części zajęć dla dzieci wykorzystano bajkę “Basia i taniec” Zofii Stanieckiej, która została zilustrowana przez prowadząca i przeczytana w formie teatrzyku kamishibai. Nawiązując do tej opowieści przybliżono dzieciom historię i kulturę flamenco, które jest zjawiskiem kulturowym obejmującym muzykę, taniec, śpiew, zachowanie oraz strój.
Prowadząca zwróciła uwagę na przepiękne stroje tancerzy, czyli szerokie suknie z falbanami dla kobiet oraz buty na niewielkim obcasie, poprzez który można wybijać rytm. W drugiej części warsztatów dzieci poznały podstawowe kroki flamenco. Dzieci nauczyły się jak należy układać dłonie i palce, jak należy wybijać rytm klaszcząc w dłoni oraz tupiąc nogami, a także poznały charakterystyczne zwroty głowy, ruchy ramion. Aby wzbogacić choreografię, dzieci otrzymały kastaniety oraz wachlarze. Seniorzy natomiast w pierwszej części usłyszeli najciekawsze fragmenty książki “Magiczny świat flamenco” Anety Rogalskiej-Marasińskiej, a następnie nauczyli się układu tanecznego flamenco z wykorzystaniem kastanietów i wachlarzy. W zajęciach wzięli udział: Przedszkole nr 3 Kubuś Puchatek, Szkoła Podstawowa nr 1 oraz seniorzy ze Stowarzyszenia Promyk. Zajęcia poprowadziły: Magdalena Bukowska z Publicznej Biblioteki Pedagogicznej i Paulina Lewandowska – instruktor tańca z Miejskiego Ośrodka Kultury.
CO W LITERATURZE PISZCZY? –
spotkanie autorskie z Ryszardem Grajkiem O tym, co w literaturze piszczy opowiadał uczniom ze Szkoły Podstawowej nr 2 i seniorom ze Stowarzyszenia Promyk Ryszard Grajek – poeta, animator kultury i organizator Salonów Poetyckich orazFestiwalu Poezji Słowiańskiej Czechowice-Dziedzice, prezes SAP Oddział Bielsko-Biała. Gnieźnianin z urodzenia. Wrażliwość na poezję towarzyszyła mu od lat młodzieńczych. Swoje przeznaczenie zrozumiał gdy odkrył znak, pod którym się urodził: Kaliope. Autor tomików poezji. Jego wiersze publikowano w antologiach i almanachach poetyckich krajowych i zagranicznych. Wiersze jego tłumaczone są na 7 języków. Uczestnik wielu spotkań autorskich i festiwali literackich. Mając przed sobą zróżnicowanego wiekowo słuchacza potrafił tak poprowadzić spotkanie, że każdy znalazł dla siebie coś ciekawego. Nawiązanie kontaktu ułatwiał fakt, że miał wiele wspomnień związanych z naszym miastem. Czytane przez siebie utwory uzupełniał komentarzem, w którym poruszał nie tylko kwestie związane z odbiorem poezji, ale także z doskonaleniem warsztatu poetyckiego. Sam,
pisząc przez lata do szuflady, swoimi wierszami udowadniał, że nigdy nie jest za późno na debiut literacki. Przyszłych poetów (tych młodych i seniorów) uwrażliwiał na dobór słów, fraz językowych (bez wulgaryzmów) i ich poprawność gramatyczną oraz rymów. Radził, aby nie zniechęcać się do pisania. Po spotkaniu był czas także na indywidualne rozmowy z poetą, wspólną fotografię i zdobycie autografu.
13 czerwca w Teatrze im. Aleksandra Fredry odbyło się uroczyste podsumowanie projektu i spektakl „Życie jest piękne”, przygotowany przez grupę seniorów z Klubu „Radość” pod kierunkiem aktorów z teatru „Zespół Niespokojnych Nóg”. W spektaklu wykorzystano ludowe utwory chorwackie, serbskie i romskie; wypromowane swego czasu przez Gorana Bregovića, Emira Kusturicę i Kajah.