MASONERIA. WIELKA (nie)WIADOMA to tytuł nowej wystawy w Galerii MOK otwierającej jednocześnie 71. sezon artystyczny w naszym ośrodku.
Wystawa została przygotowana we współpracy z Pracownią Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu.
Tą ekspozycją nawiązujemy do faktu dobrze znanego gnieźnianom – pierwszymi gospodarzami dziś pięknie odrestaurowanej siedziby MOK była loża Pod Uwieńczonym Sześcianem (Zum bekränzten Kubus).
Wystawa ma charakter popularyzatorski i edukacyjny. Plansze z informacjami historycznymi o legendarnych początkach wolnomularstwa, jego rytuałach i symbolice, będą korespondować z masońską literaturą i współczesnymi pamiątkami lożowymi. Pochodzą one z Pracowni Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. To w tych zbiorach znajdują się także spisy gnieźnieńskich wolnomularzy i cenny wizerunek pieczęci ich loży.
Wystawę prezentujemy w trzech przestrzeniach – na parterze w holu przy dawnym wejściu do budynku, hollu głównym oraz w Galerii MOK.
Wolnomularstwo to świecki, międzynarodowy i ponadwyznaniowy ruch ideowy. Wolnomularze zwani też masonami za swój cel uznają doskonalenie się moralne, intelektualne i duchowe oraz poszanowanie obowiązujących w stowarzyszeniu zasad. Wolnomularze działają dyskretnie i nie każdy może zostać wolnomularzem, co od początku istnienia zakonu wywoływało wielkie zainteresowanie i emocje.
Wywodzący się z różnych środowisk i profesji masoni byli światłymi ludźmi z ogromnymi i pozytywnym wpływem na kulturę narodową. Mimo to wiedza Polaków o ich działalności opiera się na mitach i teoriach spiskowych. Wystawa częściowo obiera masonerię z tajemnicy, ponieważ wbrew pozorom dużo o niej wiadomo.
wystawa czynna od 13 września do 11 października 2024
13 września / piątek
g. 17.00/ wernisaż wystawy
g. 18.00/ Masoneria – pierwszy stopień wtajemniczenia – wykład Karoliny Tomczyk-Kozioł
kuratorka: Marta Karalus-Kuszczak
współpraca: Karolina Tomczyk-Kozioł, Oddział Zbiorów Specjalnych BUP
opracowanie graficzne wystawy: Yurii Levshyn
Danuta Janusz, Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem
Kamil Kłeczek, Galeria Sztuk Wizualnych w Krzeszowicach
niezwykła nie tylko na tle swoich czasów. Kto nie zna dzieł „wariata z Krupówek” ma okazję zgłębić ważny wycinek jego bogatej twórczości – fotografię.
Na temat wystawy tak pisze kuratorka:
„Witkacego wyróżniała twórcza i oryginalna postawa życiowa, ściśle powiązana z jego systemem filozoficznym. Artysta wykorzystywał medium fotograficzne w celu dokumentacji otaczającej go
codzienności. Szczególnie interesował się zjawiskiem sprzężenia zwrotnego między portrecistą a portretowanym, które zadziwiająco ujawniało relacje międzyludzkie.
Ekspozycję tworzą psychologiczne portrety Witkacego, które przedstawiają najbliższą rodzinę artysty, przyjaciół oraz kobiety odgrywające tak ważną rolę w jego życiu. Wśród zdjęć wyróżnia się cykl fotografii ukazujący osobiste relacje Stanisława Ignacego z ojcem. Na wystawie odnajdujemy także zdjęcia Józefa Głogowskiego, będące codzienną rejestracją eksperymentalnego teatru mimicznego artysty. (…)”
Partnerzy wystawy:
– Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego
– Ministerstwo Kultury i dziedzictwa Narodowego
– Galeria Sztuk Wizualnych Vauxhall w Krzeszowicach, Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach