„Mądrości ukryte w cudzych słowach” – podsumowanie projektu

Pora na podsumowanie wielomiesięcznego projektu „Mądrości ukryte w cudzych słowach”. Podczas filmu będziecie mogli posłuchać fragmentów „Małego Księcia” po polsku i w oryginale. Zaprezentowanie zostaną fragmenty „Małego Księcia” w języku migowym i przez osobę niewidomą, czytającą alfabetem Braila. Podsumujemy konkurs plastyczny oraz przedstawimy fragmenty książki z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai. Zaprezentujemy również wystawę wydań „Małego Księcia” od najstarszych po najnowsze. Dziękujemy, że byliście z nami 🙂

 

Podsumowanie projektu „Mądrości ukryte w cudzych słowach”

  1. Mały Książę superbohater – warsztaty z tworzenia komiksu, rozwijające talent plastyczno-narratorski.

„Mały Książę” uczy, iż wartościami nadrzędnymi w życiu człowieka są: przyjaźń, dobroć, szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie wolności i środowiska, w którym żyjemy. Jednocześnie stanowią one kryteria godne postawy i czynów superbohatera. Celem warsztatów było stworzenie autorskich opowieści graficznych, której bohaterem był Mały Książę. Aby zachęcić młodzież do podjęcia próby stworzenia własnego komiksu, w kwietniu
i maju br., na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Kulrury (MOK) i Publicznej Biblioteki Pedagogicznej (PBP) zamieszczano porady Jarosława Jaro Wojtasińskiego na temat wyboru narzędzi do rysowania oraz tworzenia pierwszych ilustracji i dymków.

Warsztaty zostały podzielone na dwie części. W części pierwszej uczestnicy wysłuchali     mini wykładu, podczas którego poznali proces powstawania komiksu, warsztat twórczy oraz  różne gatunki komiksu europejskiego i światowego. Zajęcia poprowadził Jarosław Wojtasiński.

Warsztaty komiksowe można uznać za alternatywny sposób upowszechniania czytelnictwa i kształtowania odpowiednich postaw u młodego czytelnika.

Podczas zajęć zostały zaprezentowane najnowsze komiksy o superbohaterach.

Adresaci: uczniowie szkół średnich, 15-18 lat.

Liczba uczestników: 25 osób.
Czas trwania: 2,5 h
Miejsce: Sala widowiskowa Miejskiego Ośrodka Kultury

 

  1. Wypożycz swój zawód – innowacyjny sposób na poznanie przez młodzież różnych zawodów.

Król, Próżny, Pijak, Bankier, Latarnik, Starszy Pan to mieszkańcy planet, które odwiedził Mały Książę. Siódmą planetą, na którą dotarł była Ziemia, zamieszkała przez „około dwa miliardów dorosłych”. Byli wśród nich ludzie różnych profesji i charakterów. Okazało się to dobrym przyczynkiem  do poznania współczesnych zawodów i stworzenia przestrzeni  do dialogu między osobami pracującymi a młodymi ludźmi.

To działanie zostało zainicjowane w wersji online. Na portalach społecznościowych PBP i MOK-u  oraz na stronie internetowej MOKu zostały w maju i czerwcu opublikowane krótkie filmiki prezentujące ciekawe zawody. Na zaproszenie PBP o swoich zawodach opowiedziały: trenerki w biznesie, muzealnik oraz edukatorka kultury.

Podczas spotkania „na żywo” uczniowie mieli okazję porozmawiać z reprezentantami następujących zawodów: trenerką fitness, leśniczką, animatorką kultury, dziennikarzem, urzędnikiem, marketingowcem. Odpowiadali oni na pytania uczniów. Mieli także okazję dowiedzieć się o zaletach i wadach prezentowanych zawodów.

Spotkanie odbyło się na zasadach podobnych do Żywej Biblioteki. Zainteresowani wypożyczali osobę reprezentującą dany zawód na 20 minut. W trakcie wypożyczenia “czytelnik – uczeń” zadawał  pytania, aby poszerzyć swoją wiedzę o interesującym go zajęciu.

Adresaci: uczniowie 14-18 lat.

Przewidywana liczba uczestników: 2 spotkania x 20 osób. W spotkaniu wzięła udział jedna grupa (20 osób)

Czas trwania: 2h

Miejsce: PBP Gniezno

 

  1. „Mądre Książki” – seminarium dla dorosłych i seniorów.

Rynek wydawniczy jest pełen książek popularnonaukowych o sprzedających się tytułach wypromowanych przez specjalistów od marketingu. Niestety wśród gąszczu tysięcy dostępnych materiałów wcale nie tak łatwo jest znaleźć te wartościowe.

Uczestnicy seminarium „Mądre Książki” dowiedzieli się czym nalezy kierować się przy  dokonywaniu dobrych książkowych wyborów.

W pierwszej części Joanna Jurkiewicz, autorka bloga „Napisz siebie”, przekonywała, że czytanie jest wędrowaniem ku sobie oraz, że książki mogą być doskonałym przewodnikiem w rozwoju. Wskazała jak wśród zalewu nowości wydawniczych znaleźć te wartościowe książki. Prezentowane przez nią tytuły znalazły się na wystawie książek przygotowanej przez PBP.

W drugiej części Ewa Jaworska – koordynator projektu „Cała Polska Czyta Dzieciom”, przekonywała uczestników seminarium, że „Czytanie jest super!”. Zaprezentowała książki
dla dzieci od niemowlaków po nastolatki. Zwróciła uwagę, że to na dorosłych spoczywa odpowiedzialność za kształtowanie nawyku zainteresowania dziecka książką. Będąc ambasadorką akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”  mówiła jak ważne jest głośne  czytanie dzieciom i zachęcała do niego. Wystąpieniu towarzyszyła wystawa książek.

Adresaci: osoby dorosłe (nauczyciele, wychowawcy, rodzice), seniorzy
Czas trwania: 2-3 h.
Przewidywana liczba uczestników: 50 osób.
Miejsce: Sala widowiskowa Miejskiego Ośrodka Kultury.

 

  1. „Ziemia, planeta ludzi odpowiedzialnych” – edukacyjna gra miejska

Parafraza tytułu jednej z książek A. Saint-Exupery’ego „Ziemia, planeta ludzi” zwraca uwagę na kwestię ochrony środowiska. Temat ten jest również widoczny w „Małym Księciu”. Dbanie o planetę, docenienie przyrody powinno być wpisane w codzienne życie człowieka.

Edukacyjna gra miejska, skierowana była  zarówno do młodszych jak i starszych odbiorców. Miała na celu przypomnienie uczestnikom jakie wartości w życiu są najważniejsze.

To działanie miało swoją zapowiedź online  w czerwcu br. Organizatorzy projektu przygotowali quizy, które miały być rozgrzewką przed grą miejską. Uczestnicy quizów, przez tydzień, odpowiadając na pytania, mieli przekonać Małego Księcia, że znają otaczające nas jeziora i parki. Mogli pochwalić się, że potrafią segregować śmieci, walczyć ze smogiem.

W edukacyjnej grze miejskiej wzięły udział pięcioosobowe drużyny reprezentujące różne instytucje oraz seniorzy. Drużyny, posługując się mapką, na punktach kontrolnych otrzymali zadania do wykonania. Wymagały one od uczestników zarówno wiedzy ogólnej na temat ochrony środowiska, jak i wykazania się kreatywnością oraz sprawnością fizyczną.
O zwycięstwie w grze zdecydowała = liczba zdobytych punktów. Na zakończenie gry zasadzono na Dziedzińcu Starego Ratusza czerwoną różę – symbol Małego Księcia.

Adresaci: uczniowie klas IV-VIII, szkół średnich, osoby dorosłe, seniorzy – gra miejska.
Przewidywana liczba uczestników: 10 osób – część warsztatowa, 50 osób – gra.
Czas trwania: 2 h – gra.
Miejsce: przestrzeń miasta.

 

  1. Literacki flash mob online

Rozwijająca się pandemia i wprowadzanie kolejnych obostrzeń sanitarnych miały wpływ
na zmianę formuły zadania: Literacki flash mob. Postanowiono przeprowadzić go online i ograniczyć do czytania „Małego Księcia” online.

Od kwietnia br. w każdy wtorek, w samo południe” były czytane i udostępniane na stronie MOKu fragmenty „Małego Księcia”. Do czytania zaproszono: uczniów, rodziny, osoby dorosłe, seniorów. Emitowane fragmenty miały formę filmików, prezentacji. Czytający wykazali się dużą kreatywnością w przygotowaniu wersji graficznej prezentowanego fragmentu. Atrakcją było niewątpliwie zaprezentowanie fragmentów książki w wersji oryginalnej, w gwarze poznańskiej, czy po łacinie.

Wraz z zainicjowaniem czytania online ogłoszono konkurs na wykonanie ilustracji
do usłyszanego fragmentu. Nadesłane ilustracje wzięły udział w konkursie, którego rozstrzygnięcie nastąpi na podsumowaniu projektu.

Wartościowe i ciekawe książki to również te popularnonaukowe. Literacki flash mob ma swoją formą po pierwsze przykuć uwagę odbiorcy, a po drugie zachęcić do sięgnięcia po literaturę popularnonaukową. Całość polega na głośnym czytaniu wybranego fragmentu książki. Flash mob zaczyna się od jednego ucznia, do którego z każdym następnym wersem dołączają kolejni uczniowie. Uczniowie sami zdecydują o wyborze, spośród nowości wydawniczych, książki do zaprezentowania.

Działanie podzielone jest na dwa etapy:

I – zajęcia warsztatowe dla uczniów. W trakcie ich trwania przygotowane zostaną teksty do głośnego czytania, plakaty oraz przebranie dla występujących.
II – literacki flash mob.
Adresaci: uczniowie szkół średnich, nauczyciele.

Przewidywana liczba uczestników: 40 osób – część warsztatowa (4 x 10), 200 osób – flash mob.
Czas trwania: 1,5 h – zajęcia warsztatowe, 30 minut – flash mob.
Miejsce: szkoły średnie w Gnieźnie.

 

  1. Gnieźnianie Czytają „Małego Księcia” – podsumowanie projektu

Organizatorzy projektu, planując jego podsumowanie, nie przewidzieli, że ze względu na pandemię, zostaną zamknięte instytucje kulturalne, a szkoły przejdą na zdalne nauczanie. Postanowiono, że podsumowanie projektu zostanie zaprezentowane online na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Kultury, w mediach społecznościowych. Informacje o nim ukażą się TV Gniezno oraz w lokalnej prasie.

Na podsumowanie online będzie składało się:

  • czytanie fragmentów „Małego Księcia” po polsku i w oryginale,
  • zaprezentowanie fragmentów „Małego Księcia” w języku migowym i przez osobę niewidomą, czytającą alfabetem Braila,
  • przedstawienie fragmentów książki z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai,
  • podsumowanie konkursu plastycznego,
  • wystawa wydań „Małego Księcia” od najstarszych po najnowsze.

 

Podsumowaniem projektu będzie happening, podczas którego gnieźnianie zaprezentują fragmenty „Małego Księcia”. Prezentacja ta będzie miała różnorodne formy:

  • czytanie fragmentów w oryginale, w polskim przekładzie i w gwarze poznańskiej;
  • zaprezentowanie fragmentów w języku migowym i przez osoby niewidome (alfabet Braila),
  • przedstawienie fragmentów książki w teatrzyku kamishibai,
  • wystawa wydań „Małego Księcia” od najstarszych po najnowsze.

Adresaci: mieszkańcy Gniezna i powiatu gnieźnieńskiego.
Przewidywana liczba uczestników: 100 osób.
Czas trwania: 2h.
Miejsce: Stary Ratusz Filia MOK.

 

Skip to content