W dniach 18–20 lipca 2025 roku Gniezno po raz kolejny zamieniło się w historyczne centrum Polski. Jubileuszowa edycja Koronacji Królewskiej – Festiwalu Kultury Słowiańskiej przyciągnęła około 25 tysięcy uczestników. Była to największa odsłona wydarzenia od początku jego istnienia.
W programie znalazły się turnieje, bitwy plenerowe, koncerty, warsztaty i widowisko, a całe Stare Miasto – od Placu św. Wojciecha po Rynek – wypełniło się rekonstruktorami, rzemieślnikami i widzami.
W sobotnie południe ulicami miasta przeszedł Korowód Królewski, którego motywem przewodnim był powrót Korony Bolesława Chrobrego, symbolicznie odbieranej z Rzymu. W barwnym pochodzie pojawili się wojowie, flagarze, bębniarze i konie oraz z 250 uczestników Zjazdu Królów.
Na Placu św. Wojciecha rozlokowane zostało historyczne obozowisko ponad 470 wojów, a w programie znalazły się m.in. Turniej o Miecz Króla Bolesława, Turniej Łuczniczy o Złoty Trzos, inscenizacje bitew, w tym Bitwa o Most, a także osobne potyczki i turnieje dla dzieci.
W wydarzeniu mocno zaakcentowano wymiar rodzinny. Działały trzy strefy warsztatowe: Wioska Dziecięca, Strefa Edukacji i Polana Szeptuchy – każda z inną ofertą zajęć i pokazów. Dodatkowo przez cały weekend działał jarmark z 50 wystawcami, oferującymi rękodzieło, regionalne jedzenie i pamiątki.
Na płycie gnieźnieńskiego rynku pojawiły się również dodatkowe atrakcje – edukacyjny bus „Iskry Niepodległej” przygotowany przez Biuro „Niepodległa” oraz wioska wojów dostępna dla zwiedzających.
Wieczorami festiwal nabierał innego tempa. W piątek w Archikatedrze odbył się Koronacyjny koncert organowy z udziałem Marka Kudlickiego, w sobotę na scenie wystąpił zespół Lor, a o 21:00 rozpoczęło się widowisko „Narodziny Potęgi” – opowieść o koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II z udziałem ponad 100 artystów, wykorzystująca teatr, ogień i multimedia. W niedzielę finałem wydarzenia był koncert „Wielkie Bębny” Ryszarda Bazarnika.
Koronacja Królewska 2025 była wspólnym przedsięwzięciem Miejskiego Ośrodka Kultury w Gnieźnie, Urzędu Miejskiego w Gnieźnie i Muzeum Historii Polski w Warszawie, zrealizowanym przy wsparciu partnerów i sponsorów, wśród których znaleźli się Velux, Compensa, Enea, Kirchhoff i Schaumann.

