GobroProjekt – podsumowanie

 

Gombrojekt to projekt, którego  założeniem było popularyzowanie twórczości i biografii Witolda Gombrowicza. W tym roku przypada 120. rocznica urodzin pisarza i dlatego Senat PR uhonorował tę rocznicę, ogłaszając go Patronem Roku 2024.  Jego dorobek od dziesięcioleci stanowi wizytówkę nowoczesnej polskiej kultury, jej uniwersalnego wymiaru i awangardowego potencjału. Obchody roku Gombrowiczowskiego są więc doskonałą okazją, aby przypomnieć jego powieści i dramaty, dostrzec ich uniwersalny wymiar i awangardowy potencjał.

Projekt artystyczno-literacki GombroProjekt realizowano od kwietnia do czerwca.

W Autobiografii pośmiertnej Witold Gombrowicz tak napisał o swojej  twórczości: Chyba tylko niewielu ludziom w kraju jestem znany z gruntownej lektury moich – trudnych dosyć i ekscentrycznych – utworów. Więcej jest takich co o mnie zasłyszeli i dla tych jestem przede wszystkim autorem „gęby”  i „pupy” […]  „Odczarowywanie” Gombrowicza rozpoczęto od performatywnego czytania Gombrowicza, które miało dwie odsłony. Jedna z nich odbyła się w przestrzeni miejskiej, na ulicy Gombrowicza. Biorąc pod uwagę stopień trudności w zrozumieniu i interpretacji twórczości pisarza, grupę adresatów ograniczono do uczniów szkół ponadpodstawowych, dorosłych i seniorów. Dla nich zorganizowano  7 warsztatów: GombroSłowa, GombroLeksyka, GombroMedia, Katalo GombroMin, Gombro jak rysowany, Gombro Projekt – warsztaty tetaralne. Każdy z nich przybliżał nie tylko twórczość pisarza, ale wymagał od uczestników kreatywności, wyobraźni przy tworzeniu jej graficznej interpretacji.  Prace powstałe podczas warsztatów można było podziwiać w holu MOK. Zajęcia warsztatowe prowadziły: Magdalena Bukowska, Ewelina Czaplicka, Anna Kurzeja-Pluta, Katarzyna Wilczkowska.

Działania projektowe rozpoczęto performatywnym czytaniem Gombrowicza, a zakończono spektaklem Projekt Gombro.

Teatr bez Kurtyny z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki pod kierunkiem Anna Kurzei-Pluty wystąpił ze spektaklem, który przygotowywał podczas warsztatów teatralnych. W programie do spektaklu czytamy: […] za kanwę scenariusza posłużyły fragmenty Ferdydurke i Dzienników, ale każdy z aktorów wniósł o spektaklu także swoje refleksje i spostrzeżenia. Część przedstawienia oparta jest na improwizacji, a Formy Gombrowicza przeplatają się z Formami współczesności.  Dwudziestu młodych aktorów przygotowało spektakl, którego mogą zazdrościć im profesjonalni aktorzy.

Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z funduszu Promocji Kultury. Promocja Czytelnictwa 2024.

Partnerzy projektu: Publiczna Biblioteka Pedagogiczna, II Liceum Ogólnokształcące, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

Skip to content