18 października godz. 18.00 – wernisaż Duża Galeria MOK
Kajetan Gosławski i Galina Krupa to fotografujący podróżnicy z zamiłowania i wyboru. Odbywają wyprawy kulturowe do Azji Południowo-Wschodniej, gdzie realizują swoje projekty badawcze. Interesuje ich życie małych grup etnicznych stojących u progu zmian cywilizacyjnych. Wspólnie odbyli szereg podróży po Indochinach.
Współpracują z wieloma ośrodkami kulturalnymi na terenie kraju realizując wykłady połączone z prezentacją zdjęć np.: w Gliwicach, w Gnieźnie, w Mosinie, w Wolsztynie, w Lesznie, w Wągrowcu, w Rogożnie oraz w Muzeum Etnograficznym w Poznaniu i w Instytucie Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
Kajetan Gosławski miał w latach 1998-2014 kilka wystaw indywidualnych natomiast w 2016 r. podjęli działania wspólne udziałem w III Festiwalu Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki – wystawa „Tajemniczy świat Sumatry” była prezentowana w Galerii MOK-u w Gnieźnie, a następnie w maju 2017 r. w Galerii MDK w Wągrowcu oraz w sierpniu w Muzeum Regionalnym im. Wojciechy Dutkiewicz w Rogoźnie.
Ad oculos: Chaos uporządkowany
Chaos i ład.
Upał i chłód.
Zgiełk i cichość.
Koloryt i monotonia.
Życie toczące się swoim odwiecznym rytmem, który potrafi zadziwić, oczarować, a często nawet zaszokować, natura, ludzie, religie i rytuały – wchłaniają nas jak hydra. Potem zwracają oklejonych lepkim melanżem, uzależniając od wszystkich obrazów, które już nigdy nie opuszczą naszych sennych marzeń. Nieustannie wzywani przez niebiańskie Apsary do powrotów, chcielibyśmy zaprezentować fragment azjatyckiej krainy. Naszymi bohaterami są jej mieszkańcy, których nie można ograniczyć kolorem, dlatego postanowiliśmy ich pokazać na dwa sposoby.
Dla nas fotografia to przede wszystkim chwila prawdy i rzetelny dokument, który powinien pobudzać do refleksji.Diane Arbus pracując nad projektem „Rytuały codzienności” powiedziała: „Chciałabym je całkiem zwyczajnie utrwalić, ponieważ to, co jest ceremonialne, kuriozalne i trywialne pewnego dnia będzie legendarne”. Te słowa idealne odzwierciedlają cel naszych podróży i działań w obszarze Azji Południowo-Wschodniej.
Wystawa jest dla nas retrospekcją. Jest też wynikiem wieloletnich poszukiwań i obejmuje przegląd 10 azjatyckich państw na przestrzeni kilkunastu lat. A ulegając chęci uporządkowania obrazów, wyodrębniliśmy 4 wiodące tematy: człowiek i jego praca, życie codzienne, religie i rytuały oraz krajobrazy.
„W każdym chaosie jest jakiś porządek” Cartier-Bresson